Rad karate škole: Sistem treninga i program

Od A do Š

Cilj naše karate škole je vaspitanje i obrazovanje dece, njihov pravilan fizički razvoj, ali i sprovođenje stručnog trenažnog procesa koji će nadarenim mališanama omogućiti da steknu osnovu za vrhunske sportske rezultate.
Karate je u poslednje vreme postao popularan i masovno prihvaćen sport među decom školskog i predškolskog uzrasta. Suprotno tome, sve je manji broj starijih početnika.
Imajući to u vidu, osmislili smo poseban program rada karate škole prilagođen deci starosti od pet do deset godina, a težište izmestili na pravilan psiho-fizički razvoj dece i socijalizaciju kroz raznovrsne psiho-motoričke zadatke u kojima dominira igra.
Prolazeći kroz specifičan sistem treninga deca spoznaju svoje mogućnosti, uče se sportskoj samokontroli, doživljavaju socijalna iskustva kao i borbu koja će imati veliki značaj za kasnije prilagođavanje životu u društvu. Celokupan rad ostvaruje se kroz vežbe oblikovanja, igre i osnovne karate tehnike prilagođene ovom uzrastu.

 

Cilj i zadaci škole
U širem smislu, u školi težimo da kroz spečifične nastavne sadržaje i postupke doprinesemo vaspitanju i obrazovanju dece, njihovom fizičkom razvoju, a time i formiranju zdrave i svestrane ličnosti sposobne za život, rad, odbranu i stvaralaštvo u savremenom okruženju.
Uže posmatrano, cilj nam je izgrađivanje specifične motorike i pogodnog psihičkog profila budućih takmičara čime se nadarena deca neprestano i na pravilan način usmeravaju u sportski sistem.
Ovakvo naše opredeljenje jasno je definisalo zadatke karate škole, i to:
• Da otkrije, obuhvati i metodama selekcije usmeri i u sportsku školu karatea uključi decu sa izraženim smislom, sposobnostima i željom za usavršavanje u karate sportu i provede ih kroz organizovan, stručno vođen i dovoljno dug proces razvoja specifičnih fizičkih i psihičkih sposobnosti.
• Da doprinese opštem biološkom (morfološkom i funkcionalnom) razvoju, razvoju opšte motorike (svestranom ravoju motornih veština i navika) i formiranju, u užem smislu, pozitivnih moralnih i voljnih osobina.
• Da doprinese izgradnji ličnosti zdravog sportiste, sa humanističkim shvatanjem sporta koji ce, kako u sportskom borilištu, tako i u svakodnevnom životu, delovati u skladu sa opšte prihvaćenim sportskim i društvenim moralnim normama.
• Da doprinse razvoju spečificnih motornih osobina i obrazovanju motornih navika.
• Da deci omogući korisnu i zdravu zabavu i razonodu i zaštiti ih od štetnih uticaja ulice i drugih negativnih činilaca.
• Da sarađuje sa roditeljima i vaspitačima obdaništa koje pohađaju, obezbedi nadzor i pomoć radi postizanja što boljeg uspeha u učenji i sportu.

 

Organizacija rada
• Radom škole rukovodi skup trenera u saradnji sa sportskim lekarom i roditeljima dece.
• Nastavni plan se organizuje na osnovu postavljenog programa i sprovodi se tokom cele godine.
• U zavisnosti od uslova i drugih objektivnih faktora mogu uslediti i izvesna odstupanja od plana i programa, ali osnovni principi moraju se sprovesti.
• Upis i selekciju dece vrši trenerska komisija, uzimajući u obzir uzrast, zdravstveno stanje i telesne karakteristike polaznika.
• U karate školu primaju se deca uzrasta od 5 do 10 godina.
• Osnovna forma rada za vreme školovanja jeste čas treninga. Časovi se održavaju dva do tri puta nedeljno u trajanju od 40 do 60 minuta.
• Za vreme pohađanja karate škole mora se voditi računa o lekarskoj kontroli.
• Trenažni proces se odvija u sali (učionici ili kabinetu za fizičko vaspitanje) ili napolju na sportskim terenima i u prirodi kada vremenske prilike to dozvoljavaju.
• Pohađanje karate škole KK “Čukarica” nadoknađuje se putem mesečne članarine čija se visina usklađuje sa ostalim programima i najnužnijim troškovima.
• Rad karate škole se usklađuje sa režimom rada opšteobrazovne školske ustanove koju deca pohađaju.
• Ceo proces učenja i sportskog rada sadrži karakter vaspitanja. Treneri su dužni da kod dece kroz vaspitavanje utiču na pozitivan odnos prema radu i zajednici, razvoj kolektivnog duha i odgovornosti.
• Treneri se zalažu da deca pravilno shvataju trening, da dobrovoljno i savesno izvršavaju svoje dužnosti, razvijaju osećaj poštovanja starijih i prijateljstvo prema onima u čijem se okruženju nalaze, te da steknu smisao za organizaciju i disciplinu.

 

Koncept rada
Model karate škole KK “Čukarica” projektovan je na period od pet godina, a sve polazeći od pretpostavke da je to vreme dovoljno za učenje osnovne tehnike karatea.
Prvi period sadrži dve faze: uvodnu obuku u trajanju od godinu dana i osnovnu obuku u trajanju od godinu dana. U prvoj fazi, s obzirom na uzrast polaznika, dominira pripremno vežbanje sa ciljem da se pospeši razvoj osnovnih psiho-motornih sposobnosti (gipkost, spretnost, okretnost, koordinacija, brzina, snaga…). Posebna paznja posvećuje se kontroli pokreta stopala i šake, kao i uspostavljanju pravilne koordinacije pokreta i ravnoteze. Osnovno sredstvo jeste igra.
U drugoj fazi učenja predviđeno je usvajanje većeg broja osnovnih karate tehnika i njihovih jednostavnih kombinacija po sistemu: blok-udarac i slično. I u ovom stadijumu osnovno sredstvo treninga je igra, ali u manjem obimu nego u početnom delu obuke.
Po završetku prvog i drugog ciklusa deca bi trebala da nauče osnovne karate tehnike u kretanju i savladaju sastav (katu) Taikijoko Sodan.
Na kraju druge faze vrši se prva selekcija.

 

Ispiti i zvanja


Karate klub “Čukarica” organizuje rad po programu koji podrazumeva polaganje za sledeća učenička zvanja:
• 9 KYU – beli pojas

• 8 KYU – beli pojas sa trakom
• 7 KYU – žuti pojas

• 6 KYU – žuti pojas sa trakom
• 5 KYU – oranž pojas

• 4 KYU – oranž pojas sa trakom
• 3 KYU – zeleni pojas
• 2 KYU – plavi pojas
• 1 KYU – braon pojas
Polaganje predstavlja formu javnog časa gde kandidati prikazuju veštine koje su predviđene ispitnim programom.
Polaganje za učenicka zvanja organizuje se dva puta godišnje, u zimskom i letnjem terminu. Da bi kandidat uspešno položio ispit, neophodno je da zadovolji sledece kriterijume:
• da na ispit izađje u adekvatnoj opremi – kimono i pojas,
• da poznaje ispitni program i izvede ga tako da zadovolji kriterijume koji su određeni za svaki pojas,
• da je u periodu pripreme za sticanje određenog zvanja prisustvovao na minimum 75% treninga,
• da uplati ispitnu taksu i
• kandidat koji polaze za 3 KYU ili više zvanje, u pripremi mora provesti minimum godinu dana, osim u izuzetnim slučajevima kada Stručni savet, na molbu kandidata, odluči drugačije.